Monday 9 January 2012

jam tik...tik...tik...


bismillahirrahmanirrahim.


"sesungguhnya Allah amat mencintai mereka yang sering bertaubat dan menyucikan diri." (al-qur'an, al-baqarah, 2 : 222)


mari kita bermula dengan mengucapkan "astaghfirullahal'azim..."


amalan yang sangat simple, tapi selalu terlupa untuk amalkan... terutamanya saya T_T 


mak pesan, ingatlah Allah swt selalu. Ibarat jam jarum yang berdetik semasa hidupnya. "tik...tik...tik...tik...tik...tik...tik...tik... ..." setiap detik itu, biarlah hati kita melantunkan zikir-zikir pada Allah. Paling mudah, sebutlah "Allah, Allah, Allah, Allah...". analogi jam tu, walaupun saat jam itu bateri nyawa-nyawa ikan, ia tetap berdetik... berdetik di tempatnya sendiri... "tik........tik.....tik....tik...tik..tik." (pernah perhatikan tak? nanti bila jam tu dah nyawa-nyawa ikan, cuba perhatikan...). 
Macam itulah juga dengan kita harapnya, walaupun kita sakit, gembira, kaya, miskin, pandai, lembab, atau apa-apa keadaan sekali pun, ingatlah Allah swt selalu. 


sebab, Allah kata, sesiapa yang mengingatinya, pasti Allah akan jadikan hatinya tenang~~~ insyaAllah ^_^


Dalam dalil di atas, Allah kata "yang sering" bertaubat dan menyucikan diri. Ini bermaksud, Allah menyukai tindakan yang konsisten atau istiqamah atau selalu. Ada seorang kakak ni, pernah bagi tahu saya, "walaupun amalan yang kita buat tu kecil, tapi bila kita laksanakan secara istiqamah, maka amalan itu lagi disukai Allah =) insyaAllah." 
Oleh itu, amat penting di sini untuk kita selalu mengingatkan diri kita untuk selalu istiqamah. insyaAllah...


Ada akak yang lain pula kata, "kalau istiqamah sahaja, kurang mencukupi. kita perlu istimrar. :) istimrar itu, proses berterusan yang semakin baik. maksudnya, continuation with improvements. 
jeng...jeng...jeng... itu barulah membuktikan kita mengalami proses tarbiyyah ^_^ ".
InsyaAllah, mari sama-sama kita usaha untuk mentarbiyyah diri.


Allah juga kata, yang sering "bertaubat dan menyucikan diri". Taubat ini bukanlah membawa erti 'tau buat' tetapi ia membawa erti kembali kepada Allah. (saya tak pandai bahasa arab, jadi kalau salah tolong betulkan...huhuhu..). 


Kita datang dari Allah (sebab Allah yang menciptakan kita), jadi, kita kembali pun pada Allah (sebab kita hak milikNya). Jika kita berjalan kepada Allah, berlari-lari Allah datang kepada kita. Jika kita berlari-lari kepada Allah, sepantas kelajuan cahaya Allah datang kepada kita. Sedangkan, Allah tak rugi apa-apa pun jika kita tak datang pada Allah, bahkan kitalah yang rugi. Taaaaaaappppppiiiiiiiii.... Allah baik sangaaattttttt...  The Loving (al-wadud). The Merciful (ar-rahim). The Forgiver (al-ghaffar). 
ya Allah, am I grateful enough to have you as my Creator? t_t  alhamdulillah~


Menyucikan diri, menyucikan hati, membersihkan jiwa~ rasanya, semua tahu secara teorinya... huhuhuhu... sedih, sebab... saya menaipkan teori...  bukan amali...  
Allah~~~


peringatan ini, terkena pada saya dulu, sebab, mata empunya yang menaip ini lebih dahulu menatap berbanding mata-mata yang kemudian meng'klik'. wallahu'alam. 
moga kita semua selalu dalam penjagaan dan rahmat Allah swt. amin~ 
**maaf, sebab ayat saya tak smooth~~~**

No comments:

Post a Comment