Thursday 5 January 2012

Allah is Amazing!



"Dalam keberlangsungan RWC, ada bantuan Allah di setiap detik,"kata seorang akhi. 

Benar sekali. Snow yang tidak turun-turun walau hingga hari pertama program meresahkan. Winter cabin apa tanpa snow. TT_TT. Tapi alhamdulillah, ketetapan Allahlah yang terbaik. Seriously. 

Snow turun tepat pada waktunya. Allah hantar snow selebat-lebatnya sewaktu jungle trekking. hari kedua, sekaligus menciptakan pemandangan terindah yang tidak pernah dilihat sesiapa dari kami. (Kalah kot scenery grand canyon kg bumbun di segamat). Dengan trail yang subhanallah super duper cantik, ranting-ranting pokok di kiri dan kanan membentuk lorong-lorong, sebijik dengan scene dalam winter sonata mungkin. 

Had the snow come earlier, pasti kami tak dapat menikmati pemandangan as it would be too cold (fitrah: Suhu naik bila snow tengah turun, turun mendadak selesai snow).

Cantiknya ya Allah tak boleh nak cerita! Kami baca doa 3:191 bersama-sama di peak trail tersebut, di mana kami boleh lihat the whole valley. Again, the scenery was mesmerizing. 


(Kenapa 3:191? Sila pergi rujuk quran terjemahan sekarang). But did it occur to you, yang right after that doa, comes doa minta dijauhkan dari azab neraka? Kenapa agaknya?

Teringat tadabbur seorang kakak tentang sifat alkholiq Allah dalam surah annas, dan tadabbur angelwearsgucci tentang ayat 79:28-33 dari muqaddinah fi zilal. Allah dahulukan kata nama kita manusia dalam ayat 2:29, sebelum perkataan mencipta, yang membawa pengertian mendalam. Allah ciptakan bumi ni with US IN MIND! 



Dan kalau difikirkan, memang betul pun. For example, kewujudan dinosaur berjuta tahun dahulu, mungkin tak nampak signifikannya. Tapi pupus dan reputnya mereka membekalkan kita dengan petroleum kan? Dan tiada makhluk lain selain manusia yang gunakan petroleum bukan? Jin dan tumbuhan tak guna. Nah, terbukti di situ memang Allah cipta semua yang kita nampak untuk kita dan hanya kita. Dari dinosaur,hinggalah pemandangan awesome di mansfield. But WHY? Hadiah yang sungguh tak terkira nilainya bukan? Terasa sungguh tak layak untuk menerima.Tapi once teringatkan tugas berat 2:30 dan 51:56, everything begins to make sense. No wonder Allah begitu generous memberikan kita nikmat semua yang cantik-cantik, kerana output yang diharapkan besar juga. Jika tak dapat ditunaikan purpose of life yang dua itu, bersiap sedialah dengan azab neraka. Nauzubillah min zalik!>_< 

Thus the logicness of doa minta jauh azab neraka right after tadabbur alam dengan 3:191. 
Sungguhlah 'tuhan kami,tiada yang Kau cipta sia-sia. Maha suci Engkau, dan jauhkanlah kami dari azab neraka.' 

1 comment: