Wednesday 11 April 2012

Amal Yang Paling Utama




Dari Abu Hurairah r.a., katanya seseorang bertanya kepada Rasulullah saw.: "Amal yang bagaimanakah yang paling utama?" Jawab Nabi saw., "Iman dengan Allah." Tanyanya pula, "kemudian apa lagi?" Jawab Rasulullah saw., "Haji yang mabrur."

Dari Abu Dzar r.a., katanya: "Aku bertanya kepada Rasulullah saw., "Amal yang bagaimanakah yang paling utama?" Jawab beliau: "Iman dengan Allah dan jihad di jalanNya." Tanyaku, "Budak yang bagaimanakah yang paling utama?" (pertanyaan ini diajukan, kerana Islam menganjurkan untuk memerdekakan budak-budak). Jawab Rasulullah saw., "Yang disenangi majikannya, dan yang paling mahal harganya." Tanyaku, "Jika aku tidak sanggup?" Jawab Rasulullah saw., "Menolong orang bertukang, atau menyudahkan bengkalai orang yang tidak sanggup menyelesaikannya." Tanyaku, "Bagaimana pendapat Anda, jika aku tidak sanggup melakukan sesuatu?" Jawab Rasulullah saw., "Jagalah jangan sampai engkau berbuat jahat kepada orang lain. Maka yang demikian itu merupakan sedekah darimu untuk dirimu sendiri."

Dari 'Abdullah bin Mas'ud r.a., katanya dia bertanya kepada Rasulullah saw,: "Amal yang bagaimanakah yang paling utama?" Jawabnya, "Solat pada waktunya." "Kemudian itu apa?"tanyaku. Jawab beliau, "Berbuat kebajikan pada ibu bapa." "Kemudian itu apa?" tanyaku lagi. Jawab beliau, "Jihad fisabilillah!" Aku sebenarnya hendak bertanya lagi, tetapi aku cukupkan sedemikian"

No comments:

Post a Comment